Allmänna Villkor för viaweb (för Företagskunder)

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) reglerar användningen av tjänsterna som tillhandahålls via viaweb, en tjänst under Applion Nordic AB, org. nr 556644-1787 (”viaweb”). Villkoren gäller mellan dig som företagskund (”Företagskunden”) och viaweb. Genom att registrera ett konto eller använda viaweb tjänster, accepterar du dessa Villkor.

1. Omfattning och tjänstens beskrivning

1.1 viaweb Tjänster
viaweb tillhandahåller telekommunikationstjänster som framförallt är baserade på SIP (Session Initiation Protocol), vilket är ett internetprotokoll som möjliggör IP-telefoni och andra typer av kommunikationstjänster över internet. viaweb tjänster riktar sig till företag som önskar specialanpassade telekommunikationslösningar integrerade med digitala tjänster och webblösningar.

2. Företagskundens ansvar och förpliktelser

2.1 Registreringskrav
För att använda vissa av tjänsterna som tillhandahålls av viaweb kan Företagskunden komma att behöva registrera ett konto på viaweb.se. Vid lämnandet av information till viaweb förbinder sig Företagskunden att lämna korrekta, fullständiga och uppdaterade uppgifter vid registrering. viaweb ansvarar inte för problem eller förseningar som uppstår på grund av felaktig information som Företagskunden lämnat.

2.2 Laglig användning
Företagskunden förbinder sig att använda viaweb:s tjänster i enlighet med svensk lag och endast för lagliga ändamål. Företagskunden får inte använda tjänsterna för olagliga aktiviteter, såsom bedrägerier, nätfiske eller annan skadlig verksamhet. viaweb förbehåller sig rätten att stänga av eller avsluta kontot vid brott mot dessa Villkor eller misstanke om olaglig verksamhet.

3. Pris, betalning och fakturering

3.1 Prissättning
Aktuella priser för våra tjänster anges på viaweb.se. Alla priser anges exklusive mervärdesskatt (moms), om inte annat anges.

3.2 Betalningsvillkor
Om inte annat anges vid beställningstillfället sker betalning för tjänsterna som erbjuds av viaweb i förskott och baseras på den betalningsperiod som Företagskunden valt (månadsvis, kvartalsvis eller årlig). Betalning sker via de metoder som anges på vår webbplats, såsom faktura, kreditkort eller banköverföring. Om betalning inte mottas i tid förbehåller sig viaweb rätten att tillfälligt avbryta tjänsterna tills full betalning mottagits.

3.3 Förseningsavgifter
Vid utebliven eller försenad betalning har viaweb rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen samt påminnelseavgifter och eventuella inkassoavgifter.

3.4 Återkommande betalningar
Om Företagskunden har valt ett abonnemang med återkommande betalningar (t.ex. månadsabonnemang), debiteras företagskunden automatiskt vid början av varje ny betalningsperiod. Företagskunden ansvarar för att betalningsinformationen är uppdaterad och att tillräckliga medel finns tillgängliga.

4. Avtalets längd och uppsägning

4.1 Avtalets längd
Avtalet mellan Företagskunden och viaweb löper tills vidare, om inget annat har avtalats. Företagskunden kan när som helst säga upp avtalet genom att meddela oss via e-post eller genom att avsluta abonnemanget via sitt konto på vår webbplats.

4.2 Uppsägning av avtal
Uppsägningen träder i kraft vid slutet av den innevarande betalningsperioden. Företagskunden debiteras inte för nästa betalningsperiod om uppsägning sker innan den nya perioden påbörjas. Vid uppsägning har företagskunden fortsatt tillgång till tjänsten under resterande tid av den betalade perioden.

4.3 E-SIPs uppsägning
viaweb har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan vid misstanke om missbruk, brott mot dessa Villkor eller vid utebliven betalning. Vid brott mot dessa Villkor förbehåller sig viaweb rätten att omedelbart avsluta Företagskundens tillgång till tjänsterna.

5. Leverans och tillgänglighet av tjänster

5.1 Tillhandahållande av tjänster
viaweb gör sitt yttersta för att säkerställa att tjänsterna tillhandahålls utan avbrott och med hög kvalitet. Dock kan tillfälliga störningar eller avbrott förekomma på grund av tekniska problem, underhåll eller omständigheter utanför viawebs kontroll.

5.2 Planerade avbrott
Vid planerade driftavbrott kommer viaweb att informera Företagskunden i förväg, om möjligt.

5.3 Force majeure
viaweb ansvarar inte för driftstörningar eller avbrott som orsakas av omständigheter utanför vår kontroll, såsom naturkatastrofer, krig, strejk eller myndighetsåtgärder (force majeure).

6. Ansvarsbegränsning

6.1 Begränsat ansvar
viaweb ansvarar endast för direkta skador som orsakas av brister eller fel i tillhandahållandet av tjänsten. viaweb ansvarar inte för indirekta skador, såsom förlorad vinst, produktionsbortfall eller annan följdförlust.

6.2 Företagskundens ansvar för skada
Företagskunden är skyldig att ersätta viaweb för alla direkta skador som uppstår till följd av otillåten eller felaktig användning av tjänsterna eller brott mot dessa Villkor. Detta inkluderar skador på viawebs system, ekonomiska förluster eller annan förlust orsakad av Företagskundens agerande.

6.3 Skadeståndsbegränsning
viawebs maximala ansvar för skador är begränsat till den summa som Företagskunden har betalat för tjänsten under den aktuella betalningsperioden. Detta gäller dock inte om skadan orsakats av grov vårdslöshet eller uppsåt från viawebs sida.

7. Immateriella rättigheter

7.1 Rättigheter till innehåll
Allt innehåll på viaweb.se, inklusive men inte begränsat till, logotyper, varumärken, texter, bilder och programvara, är skyddat enligt upphovsrätts- och varumärkeslagstiftning. Företagskunden får inte kopiera, distribuera eller använda detta innehåll utan skriftligt tillstånd från viaweb.

8. Personuppgiftshantering

8.1 Integritetspolicy
viaweb behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsregler, inklusive GDPR. Företagskunden ansvarar för att säkerställa att alla personuppgifter som tillhandahålls till viaweb är korrekt inhämtade och behandlade i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter, se vår Integritetspolicy.

9. Ändringar av villkor

viaweb förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Villkor. Vid väsentliga förändringar kommer Företagskunden att informeras via e-post eller genom meddelande på vår webbplats. De nya villkoren börjar gälla 30 dagar efter att Företagskunden har informerats om ändringarna. Om Företagskunden inte accepterar de nya villkoren har de rätt att säga upp avtalet innan de nya villkoren träder i kraft.

10. Tvistlösning och tillämplig lag

10.1 Tillämplig lag
Dessa Villkor och alla eventuella tvister som uppstår i samband med Företagskundens användning av våra tjänster regleras av svensk lag.

10.2 Tvistlösning
Om tvist uppstår ska parterna i första hand försöka lösa den genom förhandling. Om förhandlingarna misslyckas ska tvisten avgöras i svensk allmän domstol.

Kontakta Oss
Om du har frågor om dessa Villkor eller våra tjänster, vänligen kontakta oss:
E-post: info@viaweb.se
Telefon: 0900 670 99 50